PROJECTE INTERDISCIPLINARI cicle mijtà

DIA 3. TALLERS AMB AIGUA

TALLER DE CAPACITATS

El grup de LES GOTES D'AIGUA (que som nens i nenes de cicle mitjà barrejats) hem fet el taller de capacitats. Primer de tot hem repartit ampolles diferents a cada nen i hem anat dient el número i la mesura que hi apareixia, així hem trobat el següent: 8 l, 5 l, 1,5 l, 2 l, 1,2 l, 50 cl, 600 ml, 400 ml, 1000 ml, 200 ml, 1 l. Hem vist que segons el tipus d'embàs o de contingut de l'embàs se sol posar un tipus de mesura o altra. Normalment les ampolles d'aigua grans es mesuren en LITRES i les més petites en CENTILITRES. Els tetrabriks també amb LITRES. Pel que fa als xampús, cremes, etc. es mesuren amb MILILITRES.

Després les hem ordenat per volum de capacitat.

Hem fet tres grups i la mestra ens ha donat un joc de pots de diferents capacitats: 1l - 500 ml - 250 ml- 100 ml- 50 ml.

Cada grup tenia una galleda d'aigua i anàvem comprovant quants pots d'una capacitat concreta cabien a una ampolla també concreta. Alguns dels resultats han estat els següents:

GRUP1: ha necessitat 90 pots de 50ml per omplir una ampolla de 5 litres d'aigua. s'HI HAN ESTAT UNA LLARGA ESTONA.

GRUP2: hem necessitat 20 pots de 50ml per omplir una ampolla de litre.

GRUP3: hem necessitat 8 pots de litre per omplir una ampolla de 8 litres.

Hem fet moltes més mesures. Al final ja hem anat a mesurar tot el que podíem fins al punt que hem volgut saber quant mesurava la paperera de la classe: en ha donat que té una capacitat de 10 LITRES.

DIA 2. OBSERVACIÓ DEL RIU FLUVIÀ

SORTIDA A L'ENTORN DEL RIU FLUVIÀ

Avui hem fet una sortida a l'entorn del riu Fluvià. Tenim la gran sort de tenir aquest riu ben bé al costat de l'escola. Hem agafat les motxilles, l'esmorzar, els fulls per omplir dades i ens hem organitzat en quatre grups. Dos grups han anat a fer mesures al costat esquerra de la ribera ( a la Mota i sota el pont) i dos grups més han anat al costat dret de la ribera. un a la zona del punt d'informació turístic de Sant Pere i l'altre més endavant al camí que dóna a la part del darrera del càmping "El Riu".

Hem mesurat diverses coses:

- L'aigua: color, olor, cabal

- La Llera: amplada,

- La ribera: la vegetació i la fauna

CONCLUSIONS DE LES OBSERVACIONS DEL RIU:

LA LLERA marge esquerra: 21770 litres /1164 litres

marge dret: 3344 litres /3825 litres

Tipus de roques: còdols, pedretes, grava, fang, sorra, restes orgàniques, fulles

L'AIGUA: transparent i no feia olor o si en feia feia olor de peix o a sal

En general hem trobat l'aigua del riu molt neta.

LA RIBERA:

amplada marge esquerra: 14 metres

amplada marge dret: 2,.5 metres

animals: formigues, petjades de gossos i excrements, ànecs, ocells, cargols, cucs, papallones, borinots, molts insectes diferents, petjades de cavall

plantes i arbres: Canyes, fonolls, oms, freixes, pollancres, àlbers.

En general la ribera està prou neta tot i que a la part de la Mota, com que està molt a prop de la plaça del mercat on hi ha contenidors d'escombraries, quan bufa la tramuntana fa que molta brossa surti del contenidor i es vagi arrossegant per terra fins a arribar a la ribera que la para. Per tant, el costat esquerra i davant del Parc del Fluvià està força brut i ple de papers.

DIA 1: elaboració de contes i poemes del que suggereix l'aigua

POEMES DE 4A

LA TEMPESTA

El núvol perd les forces

i les deixar anar,

comencen a caure gotes

i van formant música.

Hi ha un momentet

en què la tempesta va calmant.

La tempesta diu adéu

fins aviat.

El temporal torna

i no vol parar.

El núvol es cansa

però prefereix quedar-se amb els companys.

Finalment no té més forces per ballar,

deixa els seus amics i se'n va.

BUBA JANEH

IRENE IGLESIAS

LA NEU

La neu és blanca

i també bonica,

però si t'hi fixes, és brillant.

Jo t'espero cada hivern,

però mai apareixes.

Seguiré tinguent esperança

fins que tornis.

PAULA, ABDE i PAU

CREACIÓ D'UN CONTE COL·LECTIU ENTRE ELS ALUMNES DE 4A

Fa molt temps hi havia una gota molt petita que estava perduda al mig del riu a prop de la Ribera d'Ebre,.

La gota era molt espavilada, molt àgil, molt ràpida i li agradava viure aventures.

Volia conèixer tots els rius. El seu riu preferit era el Fluvià, doncs n'hi havien parlat molt bé.. Tota decidida se'n va anar a buscar-lo.

Tres dies més tard es va fer la maleta i se'n va anar de casa. Ella no sabia com arribar-hi fins que li va preguntar al seu amic en Gotet. Aquest li va explicar que havia de pujar el riu i la gota li va fer cas.

La goteta  ja estava farta de voltar i voltar sense arribar. Tot seguit va veure un nen jugant amb un vaixell de joguina i hi va pujar, quan de cop i volta el vent es va emportar el vaixell i es va enlairar. L'endemà es va trobar volant i així va conèixer les comarques de Catalunya i tots els monuments històrics. Va començar passant per Tarragona, Barcelona, després per Girona i finalment va arribar a Sant Pere Pescador. una vegada a lloc va voler fer amics nous...

Un dia va pujar a una barca i va veure que no hi havia ningú més, només una gota de mar. Aquesta li va demanar que què hi feia allà.

- Volia visitar el riu Fluvià, però trobo a faltar els meus amics i casa meva..

La gota de mar se la va emportar i una onada se la va empassar i no li va agradar gens l'aigua salada. Fent un viatge molt llarg de dos dies i mig es va trobar amb un dofí i li va preguntar:

- Saps on puc trobar la meva casa?

- On és la teva casa?- li va demanar el dofí.

- Al riu Ebre - li va contestar.

- Està a mitja volta.

Així doncs, va tornar a casa i va ser feliç i va explicar al seu amic Gotet totes les aventures que va viure en busca del riu Fluvià.

4A curs 2016-2017

Un riu i tres comarques

programa RIU AVALL.

Agafeu aquesta adreça web i la copieu a la barra d'adreces d'internet